10. Live while were young

 
Nästa gång vaknar jag tidigt och stannar inte kvar i sängen utan flyger upp. Idag var en viktig dag, jag skulle till skolan och sen till en fest. Som tur är jag pigg och går mot garderoben. Jag tar på mig ett par tajta jeans och en tröja samt strumpor och smycken innan jag sätter fart mot köket. Där möter jag mamma som sitter och dricker sitt te i lugn och ro. Vi chattar en stund tills både hon och jag är klar. Sen går jag på toaletten och gör allt jag ska. Jag tänker på schemat idag. Matte, engelska..hemkunskap...lunch....musik......kemi. Typiskt! Jag har prov idag..öh, yolo eller hur? Jag greppar tag om min väska och går till mamma som plockar ihop sina grejer.
"Kan du stjusa mig ida?" undrar jag och hon nickar nästan ivrigt.
"Såklart! Jag börjar senare" svarar hon och ger mig ett snabbt leende som jag besvarar stort.
När vi åker till skolan är det knäpptyst vilket är skönt och avkopplande. Varje gång mamma försöker starta ett samtal slutar det med ett aa, mm eller bra.
 
Skoldagen slutar snabbare än väntat men provet var lika svårt som jag trott. Kommer antagligen få e...eller f..
Tanken gör mig nervös så jag försöker ruska bort den genom att vända mig mot Tyra.
"Kan jag få låna några av dina kläder för festen?" frågar jag.
"Såklart! Kommer du hem till mig direkt?" undrar hon och jag nickar.
"Självklart"
Vi slutar klockan 4 och partyt börjar klockan 7 vilket betyder att vi har gott om tid. Vi kommer fram snabbt och springer direkt mot hennes rum som vanligt där vi redan börjar fixa oss. Men Tyra är mest uppspelt. Hon rabblar upp alla saker vi måste hinna med o göra. Först föser hon in mig i duschen och tvingar mig att göra det. Efter det är det hennes tur och medan hon gör det går jag igenom alla kläder hon har tills jag hittar en fin tröja utan axelband och ett par tajta jeans. Efter det slänger jag mig i sängen och spelar spel på min mobil. När Tyra kommer ut från badrummet ser hon chockat på mig och skakar sedan på huvudet med en djup suck.
"Jag hittade ett par kläder!" Säger jag och pekar på stolen där jag lagt dom.
"what!?" utropar hon och springer dit.
"Skräp! Hur ska du kunna ha på dig det där?"
"Förlåt då" mumlar jag och himlar med ögonen mot henne. Hon ignorerar mig och går in i hennes walk in garderob och kommer ut med en kort svart klänning med läder detaljer.
"Det där är något en hora skulle ha på sig men aja" suckar jag. Tyra ger mig en förvånad blick.
"Tack då" säger hon bara men vet att jag skämtar.
Efter det går vi och sminkar oss. Tyra sminkar mig och jag henne. Jag måste medge att jag är usel på att sminka mig (och någon annan) men idag var jag faktiskt ganska bra!
När vi är klara så fixar vi håret. Jag lockar det lätt med stora lockar men gör så att det ser neutralt ut medan Tyra gör likadant fast med små lockar.
Sen är det äntligen dags att byta om samt sätta på accesoarer. Jag tar bara ett halsband vilket Tyra också gör sen är vi klara. 
Då är klockan redan 6. Allt verkade gå mycket snabbare, tänker jag.
"Vi kan äta nu?" undrar Tyra. Jag nickar.
"Starbucks?" frågar jag och Tyra härmade samma sak som jag gjorde.
Med det klart åker vi dit. När vi kommer fram så beställer vi varsin bulle och kaffe och äter upp det snabbt. Vi blir klara fort så vi bestämmer oss för att gå runt lite i centrum. Vi kollar butiker och sånt och konstigt nog köper vi inget.
Till slut blir klockan tjugo i och vi ringer en taxi som kommer så fort så du inte ens hinner vissla.
Vi hoppar in i den och Tyra informerar chauförren om adressen. Vi båda sitter där bak eftersom vi tycker chaufören ser ganska läskig ut. Han ser gammal ut men jag tror inte han är det egentligen, vet inte kanske 40? Han har långt vitt skägg som sitter ihop med hans vita mustach. Han har inget hår och har en gammal brun läderjacka samt ett par slitna brallor. Han påminner faktiskt om jultomten.
När vi äntligen kommer fram hör vi redan hur musiken donar högt i högtalarna. Man kan höra många människor jubla, skratta, skrika och sjunga.
"Och jag som trodde vi var tidiga" viskar Tyra när vi klivit ur. När jag kastar en blick bakåt har taxin redan försvunnit.
"Vi betalade inte" kommer jag på.
"Shit....." säger hon men snabbt sprids ett svagt leende på hennes läppar.
 
 
                          " C r a p "
 
"Kom igen!" vi går mot byggnaden och vid dörren står en muskulös vakt.
"Tyra...Campbell och detta är Noelle Stanford" säger Tyra till vakten. Han går igenom den långa listan.
"Bara ditt namn står på listan" säger han och nickar mot Tyra. Hans röst är mycket mörkare än jag trott och den låter verkligen skrämmande men Tyra verkar inte ett dugg rädd.
"Inte? Det måste vara något fel, hon är Justin Bieber barndoms..." hon avbryter meningen blixtsnabbt när Ryans huvud sticker ut genom dörren. Han har en okänd dryck i handen och kollar konstigt på vakten.
"Känner du dessa flickor?" undrar vakten och Ryan ger honom samma blick. Som om han skojjar.
"Självklart, kom in" säger han och vänder blicken mot oss och vi följer efter honom. Jag vågar inte ge vakten en endaste blick. Medan vi går ser jag massor av människor hångla, bli fulla, prata och ge oss nyfikna blickar. Jag tror till och med att jag såg en kändis genom folkmassan men det är ju Justin Biebers party. Vi till vardagsrummet och en servetris går runt med dryckor. Tyra tar en snabbt och Ryan ger en till mig.
"Smaka" säger han. Jag tar emot den tacksamt och provar. Det smakar starkt av alkohol. Men Tyra verkar helt oberörd så varför ska jag va det?
"Jag ska gå och hälsa på flera men vi ses snart" säger han och skyndar mot hallen igen. Jag vänder mig om mot Tyra.
"Vad håller vi på med?!" Jag känner mig obekväm. Jag hatar att vara på partyn. Jag känner inget och det är alldeles för högt för mina öron.
"Slappna av tjejen" säger hon som om hon läst mina tankar. "Vi har kul!" Hon har tydligen druckit upp allt ur glaset eftersom hon kastar iväg den på golvet nånstans. Jag bestämmer mig för att göra samma sak så jag dricker upp är vätska som fanns i glaset och slänger den. Det var ingen smart idé för att jag känner redan hur yr jag blir.
"Vi går mot dansgolvet!" tjuter hon och fångar min hand innan hon springer dit. Jag vill inte göra det här.
När vi kommer dit vet jag inte vad jag ska göra. Jag kan ju dansa men inte som alla andra gör. Jag kollar på Tyra som släpper loss och jag försöker härma hennes steg. Jag vet inte om det funkar bra men det verkar så. Jag känner ständigt personers kroppar som snuddar vid min och det känns annorlunda. Inte bra...dåligt.
"Kolla!" ropar Tyra och pekar mot något som jag inte kan se. Snart springer hon dit.
"Hon har blivit full" säger jag lågt för mig själv och springer efter henne. Det måste ha varit något annat i hennes plastmugg. Svagt ser jag henne och jag knuffas och nästan ramlar flera gånger medan jag försöker ta mig förbi alla. Det är alldeles för mycket folk här inne. Till slut ser jag inte henne alls och ger upp. Jag stannar och pustar ut. Alla hoppar runtomkring mig och jag börjar må dåligt. Jag börjar må illa och det känns som om jag kommer svimma vilken sekund som helst. Jag backar och tror att jag kommer ramla när en kropp fångar upp mig.
"Nämen hej" säger personen och jag vet exakt vem det är.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0